Beuken - Reisverslag uit Herning, Denemarken van Marijke Wijnands - WaarBenJij.nu Beuken - Reisverslag uit Herning, Denemarken van Marijke Wijnands - WaarBenJij.nu

Beuken

Blijf op de hoogte en volg Marijke

19 Januari 2014 | Denemarken, Herning

Goedemiddag/morgen :P,

Het werd weer tijd voor een nieuw verslag. Waarin ik toch aardig wat heb meegemaakt. Deze week hadden we 3 dagen les en was er dus tijd om het CPR voor Aixa te regelen en leuke dingen te doen, zoals donderdag naar de zwei bier bar voor gratis drankjes met de roomies en gisteravond uit in Baren en Fox and hounds.
Maar eerst het begin van de week Aixa is vorige week zaterdag aangekomen en het is heel gezellig. We zijn zondag naar de mall geweest om de winkels te bekijken, alleen waren die dus gesloten en waren de cafe's alleen open. Ook mama vierde haar verjaardag die dag dus heb ik ook nog even met de visite daar geskypt. Heel gek om dan toch een beetje 'thuis' te zijn. Toen ik vertelde over de gesloten winkels was opa zijn reactie natuurlijk 'als de cafe's maar open zijn, dan kan je tenminste lekker eten' of naja iets in die strekking. Na het gezellige geskyp met de familie lekker geluncht bij Jensen Bofhus een soort grill restaurant. Hier viel ons al op dat alle Denen zowat gekleed waren in rood en wit. Wij dachten voor de voetbal, maar dat was dus het handbal. In Herning wordt namelijk een groot internationaal handbaltoernooi gehouden en de hele stad (zo zagen wij gisteren) is gehuld in rood en wit. Door de winkelstraat heen staan zelfs handbaldoelen opgesteld en op de straten 'lopen' rood witte voetjes.
Op maandag ben ik met Aixa naar school gegaan om haar het gebouw te laten zien en om te werken aan ons 'logo' wat we voor dinsdag moesten maken. Het was even wat gepriegel maar uiteindelijk met hier en daar wat tutorials hebben we toch iets goeds kunnen afleveren.
Woensdag zijn we naar Ringkobing geweest voor de residence permit en de CPR. Deze keer hoefden we niet te wachten en waren we maar kort op het kantoortje. De dame die ons hielp wist niets af van Curacao en vond het allemaal maar raar. Gelukkig zorgde dat niet voor problemen. Men vindt het trouwens wel raar dat Aixa hier is om te studeren, van het warme Curacao naar het koude Denemarken. Veel Denen weten trouwens niets over de Nederlandse Antillen of wat dan ook, maar zij zullen ook wel eilanden hebben die wij niet kennen. Ook al waren we vroeg klaar op het kantoortje, we hebben toch nog drie kwartier op het station moeten wachten op de bus. Het OV hier is echt zuur en altijd te laat. Donderdag ging Aixa met de bus naar school en heeft ze wel 20 minuten op de bus moeten wachten. En terug naar huis hetzelfde verhaal. Dus op zich hoef ik dus niet meer te klagen over Arriva, want het kan dus NOG erger.
Verder zijn we deze week nog een paar keer naar the mall geweest en het is echt SUPER GROOT. Wij dachten eerst van niet, maar blijkbaar loopt het nog super ver door. Ook is er een super grote supermarkt waar ze echt alles zowat hebben. Dingen die de Lidl hier om de hoek niet heeft, dus als we eens iets anders willen kunnen we het daar altijd halen.
Donderdag heeft Aixa een fiets gekocht en is ze daar vrijdag een uurtje of 2 mee gaan oefenen. En ja hoor het is haar gelukt! Ze hoeft niet meer met die stomme bus en we kunnen gezellig samen met de anderen uit zonder te hoeven lopen. Ze denkt er zelfs aan om in Leiden ook een fiets aan te schaffen, want dat is natuurlijk super handig.
Verder zijn we deze week ook eens gaan kijken in het uitgaansleven in Herning. Donderdag met de roomies naar Zwei Grosse Bier Bar. Hier wordt vooral apres ski muziek en 90's muziek gedraaid. Best grappig. Donderdag is trouwens een speciale avond, want alle dames krijgen gratis cocktails. Het was een hele gezellige avond en als we weer eens vrij zijn op vrijdag gaan we er zeker weer heen. Gisteravond zijn we dan met z'n allen naar Baren en Fox and Hounds geweest. Baren is meer een soort bar waar hiphop en top40 met elkaar wordt afgewisseld, maar het is wel dezelfde cd steeds. Fox and Hounds is een soort top40 / oldies muziek en het publiek is daar ouder. Dus op de dansvloer veel oudere stellen die beuken/stijldansen, maar voornamelijk beuken. Dat is sowieso iets wat iedereen hier doet. In Nederland vond ik het al irritant, maar zeiden mensen nog sorry ofzoiets. Hier totaal niet en beuken ze dwars door je heen.
Nu gaan Aixa en ik de badkamer schoonmaken en ga ik maar eens iets eten, want dat heb ik nog niet gedaan hehe.
Dikke kus!
XXXXXXXXXX

ps. Oja ik ben helemaal het museumbezoekje vergeten! Het was maar een uurtje, maar toch even leuk om te vertellen. Het museum heet het Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts museum. Carl-Henning is een kunstenaar die bij de COBRA zat, een schilderscollectief met kunstenaars uit Denemarken, België en Nederland. Het museum is verdeeld in twee stukken met werken van Else, zijn eerste vrouw, en van hem zelf. We hebben een hele rondleiding gehad en zijn zelfs in het archief geweest. De bedoeling van dit uitje was om meer inspiratie te krijgen voor ons project voor Graphic Design. We moeten hiervoor 6 verschillende foto's maken die bij een campagne horen voor een jeans merk. Wij hebben Gstar Raw. Super leuk om te doen, maar wel lastig met al die gekke programma's. Gelukkig kunnen mijn andere projectleden er meer mee overweg.

• 19 Januari 2014 - 19:03

Edith Wijnands:

Hoi Marijke,

Heb weer genoten van je verslag!

Groetjes